Ny dagsplan 10 mdr.

8. april 2019

Alder:
9 mdr.

Ny dagsplan 10 mdr.

Hej igen

Nu bliver min datter 10 måneder om et par dage, og jeg vil derfor gerne høre dit bud på en ny dagsplan.

Vores plan er pt. således:

kl. 6.30 - vågner

kl. 7-7.30 morgenmad - lidt fuldkornsgrød tilsat mme med frugtmos, samt brød med kyllingepålæg og lidt avokado - det er det jeg får, og derfor det hun helst vil have.

9.00 – en halv bolle med creme cheese eller smør og en skive ost og lidt blød frugt i hånden.

9.30-11 sover 1. lur ude i barnevognen.

11.30 frokost – ½ dl grøntsagsmos med kød (tilsat mme), overkogte grøntsager, avokado, æg e.l. at gumle på og bondebrød med leverpostej, makrel o.l. Hun spiser i ca. 40 minutter. Pålæg varierer en del og nogle gange får hun lidt rester fra aftensmaden.

13.30 – en flaske, hvor hun drikker ca. 150-200 ml.

14.15-15.45 sover 2. lur ude i barnevognen.

16.00 – lidt tykmælk 0,25-0,5 dl. med en teske æblemos i, en halv bolle med ost og kyllingepålæg i hånden og lidt frugt at gumle på

17.30 – aftensmad - ½ dl. grøntsagsmos med kød og mme også vores aftensmad. Hun spiser mere og mere af vores mad, og hun er rigtigt dygtig til at samle det op og spise med fingrene og er begyndt at spise med gaffel. Vores mad varierer en del og vi får både fisk og kød samt grøntsager.

Herefter får hun et bad og tager nattøj på

19 – godnatgrød med mme - knap 2 dl alt efter hvor meget aftensmad hun har spist.

19.30 – får en flaske og spiser ca. 100-150 ml. børster tænder, går op i hendes værelse (som vi flyttede hende ind i for en uge siden) og synger en godnatsang ligger hende i hendes seng og giver hende sut, nusseklud og en bamse. ( Så ligger hun og nulrer lidt og vender og drejer sig til den rigtige stilling (2-5 minutter), så lukker hun øjnene og falder i søvn. hun sover lidt inden kl. 20.00.

Vi har kæmpet lidt med, at hun skulle sove i egen seng, da det ellers blev tidligere og tidligere hun vågnede og ville over i vores seng, og til sidst blev det inden vi selv gik i seng. Nu lægger vi hende konsekvent ned i sin egen seng og altid mens hun stadig er ...

Annonce

... vågen. Bliver hun ked af det tager jeg hende op, trøster og lægger hende ned igen. Hun bliver aldrig ked, når vi skal putte hende. Det er kun nogle nætter i løbet af natten.

Nu er det sådan, at hun vågner første gang ca. ved 2-tiden og hendes motoriske uro er blevet en smule mindre siden sidst jeg skrev. Her er jeg begyndt at give hende en flaske, selvom hun var stoppet med at spise om natten, men nu hvor hun ikke længere kan putte sig ind til mor, virker hun til at have brug for den og hun spiser en del. Jeg kan ikke give hende flasken i sengen, da hun så ikke tager den. Jeg tager hende derfor op, giver flasken, lægger hende ned igen og så ligger hun hovedet ind i sengeslangen og sover. Herefter sover hun lidt mere uroligt og med lidt headbanging, op i kravlestilling og op og stå osv. og vi er inde nogle gange for at lægge hende ned. Her bliver hun ofte ked af det og vi har hende op og ned en del gange. Hun lægger sig fint til at sove og jeg bliver inde ved hende lidt, da hun har en lidt voldsom mororefleks, som ofte vækker hende, hvis jeg ikke lige lægger en hånd på hende.

Nu her ved 10 måneder tænker jeg, at jeg skal droppe hendes flaske om eftermiddagen, men det er jo der hun drikker mest? og der går ret lang tid fra frokost til anden lur. Skal jeg rykke frokosten lidt? Jeg tænker, at hvis jeg ikke giver en flaske om eftermiddagen, så vil hun formentligt først kunne puttes lidt senere, da jeg tydeligt mærker, at hun er mindre og mindre træt her om eftermiddagen, hvorfor eftermiddagsluren er rykket lidt og jeg tænker, at den måske snart skal rykkes lidt mere, hvis ikke hun snart begynder at tage en kortere formiddagslur.

Vi har nu haft to dage, hvor hun har været vågen 30-40 minutter midt om natten/tidlig morgen og været frisk. Jeg tænker, at hun måske sover for meget om dagen - særligt om formiddagen?

Det bemærkes, at hun først skal starte i institution i oktober/november, hvorfor det ikke behøver at tilpasses efter institutionsstart. Far skal dog overtage barslen om en måned.

Jeg ser frem til den nye dagsplan.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Annonce

Viden om børn:

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Amning og medicin

Når du spiser og drikker, så går det du indtager via din blodbane over i mælken og vil således blive overført til dit barn. Derfor er det meget vigtigt at du taler med din læge, hvis du har behov for at tage medicin, når du ammer dit barn.

Der kan være mange grunde til at man får medicin, når man ammer. Der kan være behov for smertestillende, der kan være behov for antidepressiv medicin, antibiotika og mange andre ting og der findes næsten altid præparater, som kan tages selvom...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for dine lange svar, du er så dejlig fornuftig :) Jeg er glad for at læse, at du i det store og hele kan understøtte det, vi i forvejen har gjort.

Tak skal du have for dine svar

Venlig hilsen, mor til Sofia 8 måneder